- Найменування організатора громадського обговорення: Богородчанська селищна рада
- Ініціатор громадського обговорення: відділ освіти, молоді та спорту ради Богородчанської селищної ради
- Тема: Громадське обговорення проєкту рішення Богородчанської селищної ради «Про створення опорного закладу освіти «Горохолинський ліцей імені Романа Кияка Богородчанської селищної ради» та його філії» (далі – проєкт рішення), яке виноситиметься
на розгляд сесії Богородчанської селищної ради у 2023 році (проєкт рішення додається). - Мета: врахувати зауваження та пропозиції жителів Богородчанської селищної територіальної громади до проєкту рішення.
- Актуальність: Освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного й культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства та держави.
У рамках реформи децентралізації в Україні відбувається реформування галузі освіти, яка потребує докорінних змін, що припинять нині існуючі негативні тенденції, змін, які з часом перетворять українську школу на важіль соціальної рівності та згуртованості,
економічного розвитку і конкурентоспроможності. Державі потрібна «Нова українська школа», завдяки якій ми збудуємо суспільство, в якому кожен зможе не тільки відтворити вивчене, а й буде готовий до застосування у професійному і приватному житті набутих у
закладі освіти знань, умінь і навичок. Важливим етапом на шляху до нової якісної освіти повинно стати створення опорних
закладів, що є своєрідним кроком до закладів освіти майбутнього. Державна підтримка опорних закладів дасть можливість покращити умови для надання якісних освітніх послуг.
Уже сьогодні заклади загальної середньої освіти можуть отримувати додаткову державну підтримку на модернізацію та створення нового освітнього простору. Однак, такі заклади, у першу чергу, мають мати статус опорних шкіл.
Опорний заклад освіти – це заклад загальної середньої освіти, що має зручне розташування для підвезення дітей з інших населених пунктів, забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу та
спроможний забезпечувати на належному рівні здобуття профільної освіти. З метою наближення місця навчання дітей до їхнього місця проживання у відповідному населеному пункті може утворюватися філія закладу освіти. Філія – це територіально
відокремлений структурний підрозділ закладу освіти, що не має статусу юридичної особи та діє на підставі положення, затвердженого в установленому порядку. Філія забезпечує здобуття початкової освіти, а також за рішенням засновника – базової середньої освіти.
Відповідно до чинного законодавства, зокрема статті 32 Закону України «Про повну
загальну середню освіту», рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи
перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник
(засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з
урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до
культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади. Розвиток мережі комунальних
початкових шкіл, гімназій забезпечують районні, міські, сільські, селищні ради.
У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник
зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти
на відповідному рівні освіти.
Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській
місцевості допускається лише після громадського обговорення проєкту відповідного рішення
засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного
рішення.
В Богородчанській територіальній громаді проводяться заходи, спрямовані на
послідовне реформування освіти, підвищення її якості та конкурентоздатності, відповідно до
освітніх потреб населення, сучасних суспільно-економічних процесів.
Зокрема, затверджено План формування ефективної шкільної мережі закладів
загальної середньої освіти на 2022-2023 роки, яким передбачено створення опорних шкіл та
їх філій. Реалізація Плану сприятиме рівному доступу кожної дитини до якісної освіти,
розвитку матеріально-технічної бази закладів освіти, забезпеченню економічних і соціальних
гарантій для професійної самореалізації педагогічних працівників.
Метою Плану формування ефективної мережі закладів загальної середньої освіти
селищної ради на 2022-2023 роки є цілеспрямований перехід від існуючої освітньої системи
до Нової української школи, що дасть можливість забезпечити нову якість освіти,
доступність освітніх послуг, підвищить ефективність використання матеріальних, кадрових і
фінансових ресурсів.
Процес оптимізації шкільної мережі має здійснюватися з урахуванням демографічної
ситуації в регіоні, соціально-економічних умов та розглядатися в комплексі вибору різних
типів закладів освіти і форм організації освітнього процесу.
Серед найголовніших проблем в системі освіти Богородчанської селищної
територіальної громади можна виділити наступні:
- Малокомплектність закладів загальної середньої освіти. До прикладу, згідно планової
мережі в Горохолин Ліській початковій школі має навчатися 15 учнів (відсутній 1, 2, 4
класи, загальна кількість класів – 1 клас). - Збільшення витрат на одного учня у закладах загальної середньої освіти в сільській
місцевості.
Саме оптимізація мережі закладів освіти сприятиме оновленню організаційної
структури в малокомплектних школах для надання якісної освіти кожній дитині.
На даний час у громаді функціонує 17 закладів загальної середньої освіти, в яких
здобувають освіту 3669 учнів у 202 класах. Середня наповнюваність класів становить 18,16
учнів. У найближчій перспективі спостерігається тенденція до зменшення учнівського
контингенту в окремих населених пунктах. У 3 закладах загальної середньої освіти кількість
учнів не перевищує 50 осіб.
Згідно фактичної мережі закладів загальної середньої освіти на 2021/2022 н.р.
збільшується кількість класів з наповнюваністю менше п’яти учнів, в яких доводиться
організовувати індивідуальне навчання (Горохолин Ліська початкова школа: 1 клас – 4 учні,
3-4 класи об’єднані у клас-комплект – 6 учнів; Похівська гімназія: 1 клас – 4 учні, 2 клас – 2
учні, 5 клас – 3 учні, 7 клас – 2 учні, 8 клас – 4 учні та 9 клас – 4 учні; Глибівська гімназія: 5
клас – 4 учні; Хмелівська гімназія: 7 клас – 3 учні). Загалом у дев’яти класах чотирьох
закладів освіти кількість учнів є меншою п’яти осіб.
Варто зауважити, що в 2021/2022 навчальному році функціонувало 9 класів, у яких
наповнюваність становила лише 5 учнів. У разі зменшення кількості учнів у цих класах хоча
б на одну дитину вже доведеться впроваджувати індивідуальну форму навчання. А це
спричинить подальше зростання середньої вартості утримання одного учня.
Все це призводить до затрат, які спрямовуються не на забезпечення якості освіти, а в
основному на утримання приміщень, оплату праці та комунальні платежі.
Окрім того, в школах з малою наповнюваністю учнів, в більшості класів, де
організовано індивідуальне навчання, відсутня повноцінна позакласна, спортивно-масова,
виховна робота, що не сприяє соціалізації учнівської молоді.
Вищенаведені дані характеризують динаміку змін у мережі закладів загальної
середньої освіти як тривожну і таку, що все більше втрачає здатність забезпечувати високу
якість повної загальної середньої освіти.
Слід врахувати, що проектна потужність закладів освіти є більшою, ніж кількість учнів.
Тому ми утримуємо приміщення, які не повністю задіяні в освітній процес. А це ще додаткові
фінансові витрати, які можна було би спрямувати на покращення якості освіти.
Привертаємо також увагу до питання організації інклюзивного навчання в закладах
освіти громади. З року в рік зростає потреба у відкритті нових інклюзивних класів. А отже
зростають і фінансові затрати на створення такого інклюзивного освітнього середовища, яке
б відповідало потребам і можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її
психофізичного розвитку. Це ще один аргумент на користь оптимізації мережі закладів
загальної середньої освіти, яка дасть можливість скерувати частину фінансових ресурсів на
розвиток інклюзивної освіти.
Важливу роль у поліпшенні якості освіти відіграє організація підвезення здобувачів
освіти і педагогічних працівників до закладів освіти. Актуальним залишається питання
створення системи підвозу учнів власними силами громади (шкільними автобусами) та
перевізниками, адже в громаді наявна достатня кількість доріг з твердим покриттям, які
потребують окремих ремонтних робіт. На даний час підвезення до закладів освіти громади
здійснюється трьома шкільними автобусами. Ще один автобус потребує ремонту і може бути
залучений до підвозу при пониженні ступеня в одному закладі освіти.
Вагомим інноваційним кроком у сфері освіти є запровадження профільного навчання в
старшій школі. Проте в малокомплектних школах громади відсутні класи з поглибленим
вивченням окремих предметів. А в школах з малою наповнюваністю учнів надзвичайно
складно забезпечити якісне профільне навчання.
Проведений аналіз наявної та перспективної шкільної мережі Богородчанської
селищної ради дозволяє окреслити напрям її оптимізації – це створення опорних закладів
освіти та їх філій. Підставою для їх створення є результат аналізу статистичних даних,
моніторингу фінансових спроможностей закладів загальної середньої освіти Богородчанської
селищної ради, наявність належних умов та критеріїв відбору тощо.
Відповідно до Плану формування ефективної мережі закладів загальної середньої
освіти Богородчанської селищної ради на 2022-2023 роки, затвердженого рішенням сесії
селищної ради від 19.04.2022 року №1124-16/2022, зі змінами, внесеними рішенням сесії
селищної ради від 28.07.2022 року №1158-18/2022, в серпні 2022 року проведено вдруге
конкурс з визначення опорних закладів освіти громади відповідно до Порядку,
затвердженого рішенням сесії селищної ради від 22.07.2021 року №753-8/2021.
За результатами даного конкурсу визначено ще один опорний заклад освіти громади –
Горохолинський ліцей імені Романа Кияка Богородчанської селищної ради. Наступний крок –
врахування думки громадськості щодо створення даного опорного закладу освіти.
Відділ освіти, молоді та спорту Богородчанської селищної ради пропонує ознайомитися
із проєктом рішення селищної ради щодо створення опорного закладу освіти та його філії у
Богородчанській громаді та підтримати зазначені шляхи формування ефективної мережі
закладів загальної середньої освіти громади.
- Учасники: жителі Богородчанської селищної територіальної громади.
- Формат проведення громадського обговорення: У зв’язку з введенням воєнного стану в
Україні, дії постанови КМУ «Про запобігання поширенню на території України гострої
респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (зі змінами),
пропозиції та зауваження приймаються в письмовій формі.
Також із дотриманням усіх заходів безпеки буде проведено публічне громадське
обговорення проєкту рішення на базі Горохолинського ліцею імені Романа Кияка, Горохолин
Ліської початкової школи (за окремим планом, поданим директорами цих шкіл). - Строк проведення громадських обговорень: з 17 серпня 2022 року до 16 серпня 2023
року. - Місцезнаходження та засоби комунікації ініціатора громадського обговорення для
подання пропозицій (зауважень), за якими можна отримати консультації з питань, що
винесені на громадське обговорення: відділ освіти, молоді та спорту Богородчанської
селищної ради, 77701, вул. Шевченка, 53, смт Богородчани, Івано-Франківський район, Івано-
Франківська область, e-mail: osvitabogo@ukr.net, Google форма:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdfyyZZzdJ5zzeLBZfTAWpW-
CcqAM0cKe_LVwjijSGf9KquQg/viewform?usp=sf_link, тел. 0976433430, 0971374863. - Пропозиції (зауваження) учасників громадського обговорення: подаються в
письмовій формі, надсилаються електронною поштою, через Google форму, на поштову
адресу з зазначенням прізвища, імені, по батькові та адреси особи, яка їх подає, з 17 серпня
2022 року (дати опублікування повідомлення про його проведення) до 16 серпня 2023 року. - Строк і спосіб оприлюднення результатів громадського обговорення здійснюється
організатором: Після завершення терміну подачі пропозицій та зауважень результати будуть
узагальнені та оприлюднені на офіційному вебсайті Богородчанської селищної ради,
вебсайтах закладів освіти, в засобах масової інформації тощо.
Щоквартально результати подачі пропозицій та зауважень будуть узагальнюватись та
оприлюднюватись на офіційному вебсайті Богородчанської селищної ради.
Отож, ЗАПРОШУЄМО ЖИТЕЛІВ БОГОРОДЧАНСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ
до громадського обговорення проєкту рішення селищної ради щодо створення опорного
закладу освіти громади та його філії як основи якісної освіти та інструменту формування
ефективної шкільної мережі. Просимо надсилати свої пропозиції та зауваження на
електронну пошту відділу освіти, молоді та спорту Богородчанської селищної ради:
osvitabogo@ukr.net до 16 серпня 2023 року включно.
Просимо висловлювати свою думку аргументовано, чітко, в доступній толерантній формі.
ДЛЯ НАС ДУЖЕ ВАЖЛИВА ДУМКА КОЖНОГО З ВАС!