ЗАПРОШУЄМО ЖИТЕЛІВ БОГОРОДЧАНСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ
до громадського обговорення проєктів рішень селищної ради щодо створення опорних закладів освіти громади та їх філій
як основи якісної освіти
1. Найменування організатора громадського обговорення: Богородчанська селищна рада.
2. Ініціатор громадського обговорення: відділ освіти, молоді та спорту ради Богородчанської селищної ради.
3. Тема: громадське обговорення проєктів рішень, що виноситимуться на розгляд сесії Богородчанської селищної ради у 2023 році:
– Про створення опорного закладу освіти «Саджавський ліцей Богородчанської селищної ради» та його філій (додається);
– Про створення опорного закладу освіти «Богородчанський ліцей №2 Богородчанської селищної ради» та його філії (додається);
– Про створення опорного закладу освіти «Іваникіський ліцей Богородчанської селищної ради» та його філії (додається).
4. Мета: врахування думки жителів Богородчанської селищної територіальної громади щодо обговорення проєктів рішень Богородчанської селищної ради щодо створення опорних закладів освіти Богородчанської селищної територіальної громади.
5. Актуальність: освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного й культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства та держави.
Саме у час становлення нашої держави, у час реформування галузі освіти, яка потребує докорінних змін, що припинять нині існуючі негативні тенденції, змін, які з часом перетворять українську школу на важіль соціальної рівності та згуртованості, економічного розвитку і конкурентоспроможності. Україні потрібна «Нова українська школа», завдяки якій ми збудуємо суспільство, в якому кожен зможе не тільки відтворити вивчене, а й буде готовий до застосування набутих в закладі освіти вмінь і навичок у реальному світі.
Важливим моментом на шляху до нової якісної освіти повинно стати створення опорних закладів, що є своєрідним кроком до закладів освіти майбутнього. І державна підтримка опорних закладів дає можливість покращити умови для надання якісних освітніх послуг.
У рамках реформи децентралізації в державі відбувається моделювання мережі закладів загальної середньої освіти. На сьогодні, заклади загальної середньої освіти можуть отримувати додаткову державну підтримку на модернізацію та створення нового освітнього простору. Однак, такі заклади у першу чергу, мають мати статус опорних (опорних шкіл).
Опорний заклад освіти – це заклад загальної середньої освіти, що має зручне розташування для підвезення дітей з інших населених пунктів, забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу та спроможний забезпечувати на належному рівні здобуття профільної освіти.
З метою наближення місця навчання дітей до їхнього місця проживання у відповідному населеному пункті може утворюватися філія закладу освіти. Філія – це територіально відокремлений структурний підрозділ закладу освіти, що не має статусу юридичної особи та діє на підставі положення, затвердженого в установленому порядку.
Філія забезпечує здобуття початкової освіти, а також за рішенням засновника – базової середньої освіти.
Відповідно до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про освіту», зокрема ст. 32 «Утворення, реорганізація, ліквідація та перепрофілювання закладу загальної середньої освіти» Закону України «Про повну загальну середню освіту» говорить:
«1. Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади. Розвиток мережі комунальних початкових шкіл, гімназій забезпечують районні, міські, сільські, селищні ради.
2. У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення».
Серед найголовніших проблем в освітній системі Богородчанської селищної територіальної громади можна виділити такі:
- Малокомплектність закладів загальної середньої освіти:
Похівська гімназія – 29 учнів (відсутній 4 клас, загальна кількість класів – 2); Хмелівська гімназія – 48 учнів (8 класів);
Заберезька гімназія ім. професора Леся Семковича – 71 учень (відсутній 9 клас);
Глибівська гімназія – 87 учнів (відсутній 5 клас).
2. Збільшення витрат на одного учня у закладах освіти сільської місцевості.
Оптимізація мережі закладів освіти сприятиме оновленню організаційної структури у малокомплектних школах для надання якісної освіти кожній дитині.
Забезпечення рівного доступу до якісної освіти є одним із пріоритетних напрямів реалізації державної освітньої політики.
В громаді проводяться заходи, спрямовані на послідовне реформування освіти, підвищення її якості та конкурентоздатності відповідно до сучасних суспільно-економічних процесів.
Відповідно до освітніх потреб населення та соціально-економічних умов основними завданнями розвитку системи освіти Богородчанської територіальної громади є реалізація Плану формування ефективної шкільної мережі на період 2022-2023 років, який передбачає створення опорних шкіл та її філій. основними завданнями якого є охоплення навчанням і вихованням усіх дітей громади, забезпечення кожній дитині рівного доступу до якісної освіти, економічних і соціальних гарантій для професійної самореалізації педагогічних працівників, розвитку матеріально-технічної бази закладів.
Метою Плану формування ефективної мережі закладів загальної середньої освіти селищної ради на 2022-2023 роки є цілеспрямований перехід освітньої системи до Нової української школи, що дасть можливість забезпечити нову якість освіти, доступність освітніх послуг, підвищення ефективності використання освітніх ресурсів.
Мережа навчальних закладів функціонує в різних соціально-економічних і демографічних умовах. Тому необхідно розглянути основні питання, що негативно впливають на якість освіти:
– малокомплектність класів у сільській місцевості, неможливість забезпечення вибору учнями профільності навчання, вимушена організація індивідуального навчання;
– соціальні проблеми сільської школи (значне зменшення кількості учнів, недовантаженість фахівців) не сприяють залученню до роботи в них молодих педагогів. Натомість щороку все гострішим стає питання «старіння» педагогічних кадрів;
– фінансування навчальних закладів не в повному обсязі згідно з потребами.
Одним із шляхів вирішення зазначених питань є створення оптимальної шкільної мережі громади, що має вирішити важливі соціально-освітні завдання: підвищення якості освіти й економічної ефективності функціонування навчальних закладів громади, покращення доступу дітей і молоді до якісної освіти незалежно від місця проживання, ефективне використання матеріальних, кадрових і фінансових ресурсів для підвищення ефективності навчально-виховного процесу.
Цей процес має враховувати демографічну ситуацію, прогнозування контингенту учнів, соціально-економічні умови громади і розглядатися в комплексі вибору різних типів навчальних закладів і форм організації навчального процесу.
На даний час у громаді функціонує 17 закладів загальної середньої освіти, в яких здобувають освіту 3669 учнів у 202 класах. Середня наповнюваність класів учнями становить 18,16 учнів. Прогнозована перспективна кількість учнівського контингенту в закладах на найближчий період залишається негативною в окремих населених пунктах громади.
Значною проблемою є постійне зменшення кількості учнів. Функціонують освітні заклади, у яких кількість учнів не перевищує 50 осіб. Збільшується кількість класів, в яких учнів менше 5 і де доводиться організовувати педагогічний патронаж (Горохолин Ліська початкова школа: 1 клас – 4 учні, 3-4 клас об’єднані у клас-комплект – 6 учнів; Похівська гімназія: 1 клас – 4 учні, 2 клас – 2 учні, 5 клас – 3 учні, 7 клас – 2 учні, 8 клас – 4 учні та 9 клас – 4 учні; Глибівська гімназія: 5 клас – 4 учні; Хмелівська гімназія: 7 клас – 3 учні. Загалом у 9 класах 4 закладів освіти кількість учнів менше 5).
Відтак, з року в рік зростає середня вартість утримання одного учня. Також у 2021/2022 навчальному році функціонує 9 класів, у яких наповнюваність становить лише 5 учнів (у разі зменшення кількості на одну дитину вже розпочинається педагогічний патронаж -індивідуальна форма навчання).
Такі затрати не забезпечують якість освіти, а спрямовуються на утримання приміщення, оплату праці та комунальних платежів.
Окрім того, у школах з малою наповнюваністю учнів у більшості класів, де організовано індивідуальне навчання, відсутня повноцінна позакласна, спортивно-масова, виховна робота, що не сприяє соціалізації учнівської молоді.
Вищенаведені дані характеризують динаміку змін у мережі закладів загальної середньої освіти як тривожну і таку, що все більше втрачає здатність забезпечувати високу якість повної загальної середньої освіти.
Типовими стали такі проблеми закладів освіти, як застаріла матеріально-технічна база, відсутність основного навчального обладнання, недостатнє навчально-методичне забезпечення. Сучасними вимогами є потреба в інклюзивному навчанні. З року в рік кількість дітей на цій формі навчання збільшується. Перш за все у закладах освіти необхідно створити освітнє середовище, яке б відповідало потребам і можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її психофізичного розвитку. Все це потребує значних фінансових затрат. За наявної мережі закладів освіти основні кошти спрямовуються на утримання приміщень шкіл та оплату праці.
Однак, враховуючи потужності закладів освіти, ми утримуємо приміщення, які не задіяні повністю.
Важливу роль у поліпшенні якості освіти відіграє забезпечення оптимальних умов для навчання кожної дитини, до яких у нашій громаді належить, насамперед, організація підвозу. Актуальним є питання створення системи підвозу учнів власними силами громади (шкільними автобусами) та перевізниками, адже в громаді наявна достатня кількість доріг з твердим покриттям, які потребують окремих ремонтних робіт.
На даний час підвіз до закладів освіти громади здійснюють три шкільні автобуси. Ще один автобус потребує ремонту і може бути залучений до підвезення при пониженні ступеня в одному закладі.
Важливим інноваційним кроком у сфері освіти є профільне навчання у старшій школі. У малих школах громади відсутні класи з поглибленим вивченням окремих предметів. В умовах невеликих малокомплектних закладів надзвичайно складно забезпечити якісне профільне навчання.
Проведений аналіз поточної та перспективної шкільної мережі Богородчанської селищної ради дозволив окреслити напрями її оптимізації – це створення опорних закладів освіти та їх філій.
Підставою для їх створення став результат аналізу статистичних даних, моніторингу фінансових спроможностей закладів загальної середньої освіти Богородчанської громади, наявність належних умов та критеріїв відбору тощо.
В березні 2022 року робочою групою неодноразово обговорено та схвалено План формування ефективної мережі закладів загальної середньої освіти Богородчанської селищної ради на 2022-2023 роки, який затверджений рішенням сесії селищної ради від 19.04.2022 р. №1124-16/2022.
В травні 2022 року проведено конкурс з визначення опорних закладів освіти громади відповідно до Порядку, затвердженого рішенням сесії селищної ради від 22.07.2021 р. №753-8/2021. За результатами даного конкурсу визначено три опорні заклади освіти громади – це Богородчанський ліцей №2, Саджавський ліцей, Іваниківський ліцей Богородчанської селищної ради.
Наступний крок – врахування думки громадськості щодо створення опорних закладів освіти Богородчанської селищної ради.
Відділ освіти, молоді та спорту Богородчанської селищної ради пропонує ознайомитися із проєктами рішень селищної ради щодо створення опорних закладів освіти та їх філій у Богородчанській громаді та підтримати зазначені шляхи формування ефективної мережі закладів загальної середньої освіти громади.
6. Учасники: жителі Богородчанської селищної територіальної громади.
7. Формат проведення громадського обговорення: у зв’язку з введенням воєнного стану в Україні, дії постанови КМУ «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (зі змінами) пропозиції та зауваження приймаються у письмовій формі.
Також із дотриманням усіх заходів безпеки: публічне громадське обговорення передбачатиме проведення на базі закладів освіти Богородчанської територіальної громади за окремим планом, поданими директорами шкіл: Похівської гімназії, Хмелівської гімназії, Заберезької гімназії ім. професора Леся Семковича, Глибівської гімназії, Саджавського ліцею, Богородчанського ліцею №2, Іваниківського ліцею.
8. Строк проведення громадських обговорень: 14 червня 2022 року до 13 червня 2023 року.
9. Місцезнаходження та засоби комунікації ініціатора громадського обговорення для подання пропозицій (зауважень), за якими можна отримати консультації з питань, що винесені на громадське обговорення: відділ освіти, молоді та спорту Богородчанської селищної ради, 77701, вул. Шевченка, 53, смт Богородчани, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область, e-mail: osvitabogo@ukr.net, Google форма: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdfyyZZzdJ5zzeLBZfTAWpW-CcqAM0cKe_LVwjijSGf9KquQg/viewform?usp=sf_link, тел. 0976433430, 0971374863.
10. Пропозиції (зауваження) учасників громадського обговорення: подаються у письмовій формі, надсилаються електронною поштою, поштовою адресою, Google формою із зазначенням прізвища, імені, по батькові та адреси особи, яка їх подає з 14 червня 2022 року (дати опублікування повідомлення про його проведення) до 13 червня 2023 року.
11. Строк і спосіб оприлюднення результатів громадського обговорення здійснюється організатором: після завершення терміну подачі пропозицій та зауважень результати будуть узагальнені та оприлюднені на офіційному вебсайті Богородчанської селищної ради, вебсайтах освітніх закладів, засобах масової інформації тощо.
Періодично (щоквартально) результати подачі пропозицій та зауважень будуть узагальнені та оприлюднені на офіційному вебсайті Богородчанської селищної ради.
Отож, ЗАПРОШУЄМО ЖИТЕЛІВ БОГОРОДЧАНСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ до громадського обговорення проєктів рішень селищної ради щодо створення опорних закладів освіти громади та їх філій як основи якісної освіти та інструменту формування ефективної шкільної мережі та просимо надсилати свої пропозиції та зауваження за посиланням: на ел. пошту відділу освіти, молоді та спорту Богородчанської селищної ради: osvitabogo@ukr.net до 13 червня 2023 року включно.
Просимо висловлювати свою думку аргументовано, чітко, в доступній толерантній формі.
ДЛЯ НАС ДУЖЕ ВАЖЛИВА ДУМКА КОЖНОГО З ВАС!