■ 17 вересня відзначається Всесвітній день безпеки пацієнтів. ■ У 2024 році цей день присвячено темі: «Права людини у сфері охорони здоров’я». ■ За визначенням ВООЗ, безпека пацієнтів – це відсутність шкоди, якої може бути завдано пацієнту в процесі надання йому медико-санітарних послуг, у тому числі зниження ризику необґрунтованої шкоди, пов’язаної з медико-санітарним обслуговуванням, до допустимого мінімуму. ■ Небезпечні методи медикаментозного лікування та помилки при використанні лікарських засобів входять до числа основних причин запобігання шкоди пацієнтам у медичних закладах усього світу.
■ «Право на здоров’я включає в себе широкий спектр як соціально економічних факторів, що створюють умови, які дозволяють людям вести
здоровий спосіб життя, так і основних складових збереження здоров’я, таких як їжа та режим харчування, житлові умови, доступ до придатної для пиття води й
адекватних санітарних умов, безпечні й нешкідливі умови праці та сприятливе для здоров’я людини довкілля» , – таке визначення дає Комітет
з економічних, соціальних і культурних прав ( КЕСКП). Європейська хартія прав пацієнтів складається з 14 пунктів:
- Право на профілактичні заходи. Кожна особа має право на профілактичні заходи з метою попередження розвитку захворювання.
- Право на доступність допомоги. Кожна особа має право на отримання доступної медичної допомоги, яка гарантовано надається кожному, без будь-якої дискримінації за матеріальним станом, місцем проживання, хворобою чи часом звертання по допомогу.
- Право на отримання інформації. Кожна особа має право на отримання повного обсягу інформації стосовно стану здоров’я, медичної допомоги, в тому числі медичного втручання, можливостей
і умов використання результатів медичної допомоги та усіх доступних сучасних технологій. - Право на інформовану згоду. Кожна особа має право отримувати повну інформацію, яка забезпечить їй можливість брати активну участь у прийнятті рішень щодо медичного втручання та/або участі у наукових дослідженнях.
- Право вибору. Кожна особа має право вільного вибору методів профілактики, діагностики та реабілітації на основі адекватної інформації..
- Право на конфіденційність. Кожна особа має право на конфіденційність особистої інформації, включаючи інформацію про стан здоров’я, медичний огляд чи обстеження, їх результати, інтимну і сімейну сторони життя, а також право на захист приватності під час проходження діагностичних, лікувальних чи реабілітаційних процедур.
- Право на повагу до часу пацієнта. Кожна особа має право на швидке отримання своєчасної медичної допомоги протягом необхідного періоду. Це право стосується будь-якої фази лікування.
- Право на допомогу, яка відповідає прийнятим стандартам якості. Кожна особа має право на отримання якісної медичної допомоги, яка відповідає
затвердженим стандартам. - Право на безпеку.
Кожна особа має право захисту від шкоди, яка може бути їй заподіяна через неякісне функціонування системи надання медичної допомоги, злочинну
недбалість чи лікарську помилку, та має право на отримання медичної допомоги, що відповідає стандартам високого ступеня безпеки. - Право на використання сучасних технологій.
Кожна особа, незалежно від її матеріального стану, має право на доступність медичної допомоги, включаючи діагностичні і лікувальні процедури та
лікарські засоби, що відповідають міжнародним стандартам. - .Право на усунення надмірного болю. Кожна особа має право на максимально можливе усунення болю на будь-якій
стадії лікування. - Право на індивідуалізоване лікування.
Кожна особа має право на проведення діагностичних та лікувальних процедур, які якнайбільше відповідають її особистим потребам. - Право на скаргу.
Кожна особа має право скаржитися на завдані їй страждання і збитки та право отримати відповідь чи іншу відповідну реакцію. - Право на отримання відшкодування завданої шкоди.
Кожна особа має право на отримання відшкодування матеріальної та/або
моральної шкоди, завданої у зв’язку з взаємодією з системою охорони здоров’я,
зокрема з наданням медичної допомоги. Прості кроки задля власної безпеки у медичному закладі . Зверніться по допомогу, якщо чогось не розумієте. Повідомте персоналу, якщо
у вас виникли якісь запитання або занепокоєння. Не соромтеся звертатися щодо
підтримки когось із членів родини, друга або опікуна. Одразу повідомте, що у вас є алергія, наприклад, на певні препарати, продукти
або матеріали, такі як латекс або пластир. Розкажіть медперсоналу, які препарати ви приймаєте. Йдеться про будь-які
ліки, вітаміни й добавки. Уточнюйте в лікаря будь-яку інформацію щодо призначених вам препаратів. Не забувайте про запобігання утворенню тромбів. Найпростіше, що ви можете зробити : короткі прогулянки, розминки для рук та ніг, рясне пиття. Запобігайте утворенню пролежнів. Регулярно змінюйте позу в ліжку. Попросіть
персонал допомогти вам за необхідності. Захистіть себе від падінь. Носіть у лікарні зручне взуття з неслизькою
підошвою. Якщо ви користуєтеся окулярами чи слуховими апаратами, не забувайте про них. Допоможіть запобігти інфекціям. Завжди мийте руки після відвідування
туалету й перед усіма прийомами їжі. Негайно повідомте персоналу, якщо у вас діарея або блювота. Ваша безпека починається з Вас, тож бережіть своє фізичне й психічне здоров’я! Богородчанський відділ Івано-Франківського районного відділу ДУ «Івано-Франківський ОЦКПХМОЗ».