До Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області надходять звернення від споживачів щодо підозр на недолив газу під час заправки
автомобілів. До прикладу, споживач стверджує: «У мене балон на 43 л, згідно заводських налаштувань газовий балон може вмістити 85% газу, а це майже 37 л, а мені залили 42,1 л – мене обдурили, у суб’єкта несправність функціонування паливороздавальної колонки» (далі – ПРК). Мало хто із споживачів цих послуг знає про алгоритм поведінки та свої права у разі, якщо послуга надана неякісно і є сумніви в кількості отриманого палива.
Спробуємо пояснити, чому виникають такі ситуації. Встановлений автомобільний газовий балон не є метрологічно регульованим засобом вимірювальної техніки та неповірений метрологічною службою, місткість вказана на бірці або у паспорті є приблизною, можлива похибка до 20%, виробники по різному маркують
газобалонне обладнання (ГБО). Так, дехто з виробників пише загальний об’єм і вказують максимальну наповненість до 80-85%, інші вказують максимальну
наповненість на 80% та об’єм 40 л, хоча насправді об’єм балона може складати 50 л.
● У разі, коли у водія відсутній паспорт на газобалонне обладнання (ГБО) або інші підтверджувальні документи – йому буде важко з’ясувати місткість
ГБО. Важливим є встановлення мультиклапанів (відсікачів), оскільки балон не можна заправляти більш ніж на 85%. У багатьох випадках відсікач є несправним або взагалі відсутній, у разі коли відсікач не спрацьовує або несправний, пальнороздавальна колонка (ПРК) автоматично може заповнювати балон далі.
● Газова паливороздавальна колонка є засобом вимірювальної техніки і має бути повірена сертифікованою метрологічною службою, про що видається свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, яке повинне знаходитися на автозаправній станції (далі – АЗС), а колонки (елементи настроювання (блок управління) повинні бути опломбовані спеціальними пломбами з відбитками повірочного тавра. Отже, у разі виникнення сумнівів щодо правильності наповнення
газової ПРК, водій має право вимагати від адміністрації АЗС: свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної
техніки ПРК; візуальний огляд наявності пломб на ПРК.
Додатково повідомляємо, що у разі необхідності можна зробити контрольний пролив ПРК на точність за допомогою повіреного метрологічною
службою еталонного мірника. Мірник – це спеціальна ємність для нафтопродуктів з вимірювальною шкалою об’ємом від 10 до 50 л (10л, 20л, 50л). Номінальна місткість еталонних мірників залежить від продуктивності паливороздавальних колонок. Відхилення об’єму відпущеної у еталонний мірник фактичної дози газу
нафтового скрапленого не повинно перевищувати 1 відсотка. У разі виявлення недоливу, споживачу відшкодовуються фактичні збитки, визначені за допомогою еталонного мірника. Подальше використання цієї колонки припиняється до проведення ремонту та повірки після ремонту.